Om du startar ett litet företag ligger en viktig faktor för dess framgång i hur väl du marknadsför det. Marknadsföring lockar potentiella kunder, och kunder ger vinst. Men marknadsföring är mer än att bara göra ditt företagsnamn känt.

Marknadsföring skapar en koppling mellan företaget och kunderna:

  • Marknadsföring är allt en organisation gör för att bygga en relation mellan företaget och konsumenten.

Denna definition är mer relevant idag än någonsin tidigare, när konsumenter stöter på annonser precis hela tiden och företag förväntas vara engagerade och lyhörda.

En av de smartaste sakerna en småföretagare kan göra är att ta sig tid att ta fram en marknadsplan. En marknadsplan beskriver tydligt hur du når dina ideala kunder genom att effektivt implementera din marknadsföringsstrategi.

Det finns otaliga sätt att marknadsföra ditt småföretag, så det är viktigt att identifiera och fokusera på den mest effektiva taktiken.

Här är en lista med 101 marknadsföringsidéer för småföretag för att få hjulen att börja snurra.

Marknadsplanering

Marknadsföring handlar om att hitta din perfekta kund och dela ditt budskap: Hur du kommer att göra deras liv bättre.

För att göra det så måste du undersöka och identifiera din målmarknad, bestämma hur ditt företag ska sticka ut och utveckla en plan.

Här är strategier för att komma igång:

1. Uppdatera eller skapa en marknadsplan för ditt företag.

2. Uppdatera eller påbörja din marknadsundersökning.

3. Kom fram till din målgrupp och nisch.

4. Skriv ett unikt säljförslag.

5. Definiera funktionerna och specifikationerna för din produkt eller tjänst.

6. Matcha dina funktioner med fördelar, för att skapa effektiva marknadsföringsbudskap.

Marknadsföringsmaterial

Var förberedd med anpassade resurser som du kan dela både online och personligen. Du bör alltid ha något med dig som representerar ditt företags produkter och image som du kan lämna till en potentiell kund. Samma begrepp gäller i onlineforum; en digital närvaro är avgörande för framgång.

7. Skapa eller uppdatera dina visitkort så att det sticker ut i mängden.

8. Överväg att ta fram ett flygblad eller broschyr om det hjälper till att sprida ordet i din bransch.

9. Bygg en webbplats, oavsett om det är en enkel hemsida eller en multifunktionell onlineupplevelse.

10. Var kreativ med reklamprodukter och ge bort dem vid nästa mässa eller nätverksevenemang du deltar i.

11. Människor sparar på saker de kan använda, så skapa saker som kylskåpsmagneter, pennor, anteckningsböcker, stressbollar, etc.

12. Använd din unika konkurrensfördel för en unik design.

Nätverka

Även om ditt företag huvudsakligen finns online, så överväg att lägga till nätverkande i din marknadsföringstaktik. Kom ihåg att framgång i affärer handlar om relationer och nätverk gör att du kan skapa de typer av relationer som leder till försäljning, rekommendationer och annan viktig affärstillväxt.

13. Skriv en pitch.

En pitch är en kort beskrivning av en idé, produkt eller företag som förklarar konceptet på ett sätt så att alla lyssnare kan förstå det på kort tid.

För att skapa en vinnande pitch, börja med en krok som din inledning som inte kan ignoreras, låt din entusiasm skina igenom och ha data redo för att backa upp dina påståenden.

14. Anmäl dig till en konferens.

15. Presentera dig själv för andra lokala företagare eller gå med i en formell nätverksgrupp.

16. Planera en lokal företagsworkshop.

17. Gå med i din lokala handelskammare.

18. Hyr en monter på en mässa.

Direktreklam

Direktreklam kan vara dyrt, men om du hittar en riktad lista och skickar attraktiva erbjudanden kan det också vara mycket effektivt – och lönsamt.

Faktum är att direktreklam resulterar i fem gånger mer försäljning än e-postutskick

19. Starta en direktreklamkampanj i flera delar.

20. Skapa flera tillvägagångssätt och testa dina utskick för att mäta effekten.

21. Inkludera en tydlig och lockande uppmaning i varje direktreklam.

22. Använd avrivningskort, bilagor, rekvisita och kuvert som får uppmärksamhet för att påverka dina utskick.

23. Skicka tidigare kunder gratis prover och andra incitament för att få dem att handla av dig igen.

Reklam

Reklam och marknadsföring blandas ofta ihop, men i själva verket är det två helt olika saker. Marknadsföring involverar alla aspekter av att få ut din produkt eller tjänst till en marknad. Reklam är en del av marknadsföringen som innebär att få ut ditt budskap om din produkt eller tjänst till marknaden.

24. Köp en reklamspot på radio.

25. Annonsera i en publikation som din målgrupp läser.

26. Hyr en skylt.

27. Använd klistermärken för att annonsera på din bil.

28. Kör en annons i din lokaltidning.

29. Annonsera på en lokal tv-station.

30. Köp annonsutrymme på en relevant webbplats.

31. Använd en trottoarskylt för att marknadsföra dina specialerbjudanden.

Marknadsföring i sociala medier

En ansedd närvaro på sociala medier är inte längre valfri för småföretag. De flesta konsumenter förväntar sig att kunna följa ett företags framsteg, se uppdateringar och knyta kontakter med gemenskapen.

Sociala medier kan hjälpa till att definiera din image, marknadsföra produkter, få en kundkrets och bygga relationer. Men precis som med alla andra former av marknadsföring måste du ha en solid uppfattning om vem din publik är, var du hittar dem och hur du pratar med dem. Slutligen behöver du en plan för sociala medier.

Att hantera flera sociala mediekonton, svara på användarkommentarer och frågor och hålla koll på trender kan vara mycket jobb. Om det stämmer överens med din marknadsföringsstrategi, överväg att anlita någon professionell eller lägg ut arbetet på entreprenad.

32. Kom igång med sociala medier för företag.

33. Skapa en Facebook-sida för ditt företag.

34. Skaffa ett användarnamn för din Facebook-sida.

35. Skapa ett Twitter-konto och börja följa experter och influencers.

36. Svara, retweeta eller kommentera andra konton.

37. Utforska mindre kända eller nischade plattformar, som Pinterest, Reddit eller Tumblr.

38. Skapa en LinkedIn-profil för dig och ditt företag.

39. Skriv blogginlägg regelbundet; lägga upp anpassade versioner för olika plattformar.

40. Om du siktar på att nå en yngre publik, gör videor.

41. Skapa ett Instagramkonto och utveckla en attraktiv estetik.

42. Skapa en redaktionell kalender för din blogg och ditt sociala innehåll.

Internet marknadsföring

Det finns en mängd olika sätt att använda internet för marknadsföring utöver sociala medier.

Här är några andra idéer:

43. Se till att du optimerar din webbplats och annat onlineinnehåll med hjälp av SEO.

44. Starta en betala-per-klick-kampanj med Google Ads eller Facebook Ads.

45. Ta kontakt med påverkare på sociala medier för reklaminlägg för att nå deras publik.

46. Spela in ett videoblogginlägg för att bifoga ett ansikte till namnet.

47. Ladda upp en video till YouTube.

48. Kontrollera onlinekataloger och se till att du blir listad i önskvärda kataloger.

49. Annonsera på Facebook.

50. Annonsera på LinkedIn.

51. Lägg in Google Analytics på din webbplats .

52. Granska statistiken för att lära dig mer om din marknad och hur du når den.

53. Håll koll på aktuella och växande trender, såsom nya sociala medieplattformar eller verktyg.

54. Lär dig mer om lokal sökmarknadsföring.

55. Kontrollera ditt rykte online.

56. Kontakta mediasajter inom din bransch och erbjud dig att bli intervjuad för publicering.

E-post marknadsföring

Det är lätt att klicka på ”följ” på sociala medier, men konsumenterna är inte alltid sugna på att ge ut sin e-post. När de gör det betyder det att de vill veta vad du erbjuder.

Att ha en e-postlista med potentiella kunder kan vara oerhört värdefullt i dina marknadsföringsinsatser.

57. Skapa en e-postlista på din webbplats eller blogg.

58. Erbjud en gratis nedladdning eller en gratis present för att locka människor att ge dig sin e-postadress.

59. Skicka regelbundna e-postmeddelanden till din e-post-lista.

60. Starta ett gratis månatligt nyhetsbrev via e-post.

61. Använd A/B-tester för att mäta effektiviteten av dina e-postkampanjer och överväg att segmentera listan för att bättre rikta in dina marknadsföringsinsatser.

62. Skapa en lockande e-postsignatur.

63. Använd en e-posttjänst för att hantera din lista.

Tävlingar, rabattkuponger och incitament

Folk älskar gratissaker och rabatter. Om du kan ge den serotonineffekten som kommer med gratis godsaker, eller chansen att vinna en tävling, så kommer du att nå potentiella kunder.

64. Starta en tävling.

65. Skapa en rabattkupong.

66. Skapa ett belöningsprogram för återkommande köpare.

67. Starta ett program för kunduppskattning eller för varumärkesambassadörer.

68. Skapa ett månadens kund-program.

69. Ge bort ett gratisprov.

70. Starta ett affiliateprogram.

När det gäller Gratissaker och tävlingar så finns det vissa regler, så innan du implementerar något, se till att du följer alla regler.

Relationsbyggande

Den mesta marknadsföring handlar om att skapa medvetenhet om ditt företag och varumärke. Men när du väl har fått folks uppmärksamhet så måste du bygga upp förtroende och relationer, oavsett om det är via e-post eller sociala medier.

71. Starta en undersökning för att mäta kundnöjdhet.

72. Be dina kunder att rekommendera dina produkter.

73. Skapa en sida på din blogg eller hemsida där nöjda kunder rekommenderar dina produkter.

74. Hjälp till att marknadsföra eller ställ upp med din tid för ett välgörenhetsevenemang.

75. Sponsra ett lokalt idrottslag.

76. Korsmarknadsför dina produkter och tjänster med andra lokala företag.

77. Gå med i en professionell organisation.

78. Planera din nästa semesterkampanj.

79. Planera julklappar till dina bästa kunder.

80. Skicka födelsedagskort till dina kunder.

81. Ta kontakt med en kollega för ett samarbete.

82. Donera till lokala insamlingar.

83. Bli mentor.

”Försäljning handlar inte om att sälja längre, utan om att bygga förtroende och utbilda.”

Innehållsmarknadsföring

Att tillhandahålla underhållande innehåll kan locka människor till din hemsida och ditt företag, där du sedan kan locka dem att köpa dina produkter. Men för att överträffa ren reklam, se till att erbjuda något användbart och relevant för läsaren eller tittaren.

84. Planera en gratis telefonkonferens eller ett webbinarium.

85. Starta en podcast.

86. Skicka ett pressmeddelande till lokala butiker eller till kommunikationstjänster.

87. Återanvänd ditt innehåll för att dela på andra platser. Till exempel, dela YouTube videor på Instagram, eller Facebook.

88. Skriv om och förbättra ditt försäljningsmaterial.

89. Ge ut en bok.

Marknadsföringshjälp

Marknadsföring kan vara ett heltidsjobb, så om det finns aspekter av din marknadsföring som du inte gillar eller du inte är bra på, så överväg att ta in hjälp.

90. Anlita en marknadsföringskonsult.

91. Anlita en PR-expert.

92. Anlita en professionell copywriter.

93. Anlita ett företag för marknadsföring via sökmotorer.

94. Anställ en praktikant eller virtuell assistent för att hjälpa till med dagliga marknadsföringsuppgifter.

95. Om du har en stram budget, använd appar och marknadsföringsverktyg för att automatisera vissa uppgifter, som att schemalägga inlägg på sociala medier.

Unika marknadsföringsidéer

Mycket marknadsföring handlar om att få ditt företag att sticka ut från mängden. Att vara kreativ eller provocerande kan vara ett effektivt sätt att bli uppmärksammad.

96. Samarbeta med ett kompletterande varumärke eller en produkt som fungerar tillsammans med ditt och korsmarknadsför.

97. Skapa en affärsmaskot för att främja ditt varumärke.

98. Undervisa i en gratis marknadsföringskurs för en lämplig målgrupp, med ditt företag som modell.

99. Dela ut bärbara varumärkesartiklar, som till exempel T-shirts eller kepsar med din logo och företagsnamn på.

100. Få en heltäckande varumärkeslackering gjord på ditt företags fordon.

101. Anmäl dig till en affärsutbildning online för att förnya, utöka och finjustera alla dina säljbara färdigheter.

Vanliga frågor (FAQ)

Hur mycket bör ett litet företag lägga på marknadsföring?

Det beror på vem du frågar, men om du föredrar att vara försiktig så är de flesta experter överens om att för företag som vänder sig till konsumenter så är en försiktig intervall att spendera cirka 5–10% av dina intäkter på marknadsföring.

Hur utvecklar man en marknadsföringsplan för ett litet företag?

Det finns många verktyg och resurser tillgängliga gratis online som erbjuder en allmän vägledning i ett välorganiserat format.

Vad är en positioneringsstrategi?

En positioneringsstrategi, eller marknadspositionering, beskriver hur du kommer att särskilja ditt varumärke eller produkts image från konkurrenternas. Det påverkar dina köpares uppfattning på mycket specifika, strategiska och konstfulla sätt för att skapa ett varumärke- eller en produktidentitet.

Vad är den genomsnittliga avkastningen på investeringen för marknadsföring av småföretag?

När du precis har börjat, kommer det att betala in omkostnaderna innan du ser några vinster, och det kan behövas lite övning för att förfina din marknadsföringsstrategi. Men en vinst på kostnaden, på 15%-30% anses allmänt vara ganska rimligt för småföretag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *