Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Full koll på lådorna


Anna-Lena Engman är en av företagets trafikledare.
Foto: Olof Axelsson

2015 valde Göran Wenner att inte skriva på ett nytt franchiseavtal med Jetpak och skapade i stället ett helt eget varumärke: Riksbud. Nu expanderar det Midlandabaserade bolaget och ruvar samtidigt vidare på sitt guldägg: en app som håller koll på utkörningen av matlådor – till att börja med i Sundsvall.

Göran Wenner har alltid gillat transporter och affärer – helst i kombination. Som 13-åring högg han julgranar, drog dem på tefat och sålde dem.Med åren blev transportmedlen mer sofistikerade. 1989 anställdes han av Adena Pickos i Sundsvall, som sedan bytte skepnad till Jetpak.2001 fick Göran Wenner och fyra kollegor chansen att ta över franchiserätten för Sundsvall, Härnösand och Kramfors.
– Det var egentligen inget svårt beslut. Jag kunde branschen och visste vad vi kunde utveckla, säger Göran Wenner när vi träffas i lokalerna i gamla flygterminalen på Midlanda.
En stor förändring kom 2004 då de flesta av de då 52 chaufförerna sades upp. I stället anlitas åkare med f-skattsedel som själva äger bilarna.
– Vi minskade från 26 till 14 bilar och hade samma omsättning. Det var en lättnad att jobba med åkare istället. Vi har samma intresse för service till kunderna och ser hur hela affären hänger ihop, säger Göran Wenner.
Han beskriver nyordningen som ”det bästa han gjort”.
– På den tiden satt jag fyra timmar varje söndag och pusslade scheman inför veckan. Nu är varje åkare ansvarig. Det funkar jättebra.
Verksamheten rullade på fram till 2015 då det dags att åter förnya det treåriga franchiseavtalet med Jetpak.
– Det var ett kraftigt försämrat avtal, jag såg inte att vi skulle gå att få lönsamhet, säger Göran Wenner.
Han hade köpt ut de övriga fyra delägarna 2010 och satt nu på hela ansvaret.
Tankarna på att kasta sig loss från franchisegivaren och bygga upp ett eget varumärke växte sig allt starkare.
– Men det var förknippat med en viss ångest, inte minst namnfrågan. Jag funderade fram och tillbaka. Så vaknade jag en natt och skyndade mig att skriva ned vad jag kommit på: Riksbud.
Sommaren 2015 blev intensiv. En marknadsstrategi och ny logotyp togs fram med hjälp av en reklambyrå.
– Men det största jobbet var att skapa ett nytt affärssystem med prislistor, bokning och så vidare.
 På kvällen den 1 september skalades Jetpak-loggorna bort. Dagen efter började Riksbuds-bilarna rulla.


Hur togs förändringen emot?
– Väldigt positivt. Vi hade ju våra gamla under och kom nu åt nya som vill handla lokalt, utan en mellanhand som ju en franchisegivare är. Och under sex månader, tills de hittat en ny lokal franchisetagare, hade vi uppdrag åt Jetpak fast under vårt namn.
I dag har Riksbud verksamhet i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik och Skövde (”ett arv från Jetpak-tiden”).
Näst på tur står Umeå.
– Vi har en bil igång där och behöver snabbt blir fler. Kunderna efterfrågar att vi ska komma dit. Det är så vi resonerar kring att expandera, säger Göran Wenner.
Sedan snart fyra år har Göran Wenners bolag Västernorrlands Logistik AB (som bedriver verksamheten under namnet Riksbud) ett annorlunda uppdrag för Sundsvalls kommun: Att köra ut matlådor till pensionärer i hela kommunen. Något som tidigare sköttes av hemtjänstens personal.
– Kommunen bjöd in oss och en konkurrent till ett möte. Vi diskuterade hur transportfrågan skulle kunna lösas, och så gjordes en upphandling.
Uppdraget, som omfattar omkring 800 lådor per dag, är värt 5-6 miljoner kronor årligen. En inte oförsvarlig del av Riksbuds omsättning på 32 miljoner.
– I september börjar en ny avtalsperiod – efter en ny upphandling. Det känns väldigt roligt att vi vann. Det är ett ansvarsfullt uppdrag, inte minst för chaufförerna som går hem till de äldre.
Riksbuds personal ställer in lådorna i kundens kylskåp och tar emot beställningar för kommande vecka.  Åtta bilar kör ut maten tre gånger i veckan.
På Riksbuds kontor finns två heltidsanställda som koordinerar matkörningarna.
En förutsättning för att kunna jobba effektivt är ett egenutvecklad app som håller reda på varje kunds beställningar och leveranser.
– Från början satt vi med utskrivna papperslistor. Nu är vi oerhört mycket effektivare.


Skulle ni kunna göra det här på fler orter?
 – Absolut. Vi har haft besök från tre andra kommuner och hoppas att det görs upphandlingar snart. Då står vi beredda, säger Göran Wenner.

 

Olof Axelsson

Publicerad: 31 maj 2017 Kl.10:39

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner