Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Timrå tar täten i luften


Platschefen Erik Bäckman förklarar hur fjärrövervakningen, där kameror och skärmar ersätter det vanliga flygtornet, fungerar.
Foto: Oscar Eriksson

Snart fjärrstyrs även flygtrafiken i Linköping från Midlanda. Och fler flygplatser kan följa. I mitten av februari invigdes den utbyggda kontrollcentralen av infrastrukturminister Anna Johansson.

Glöm det höga tornet där flygledarna förlitar sig på sina egna ögon när de övervakar landningsbanorna. Nu kan trafiken ledas med hjälp av en rad HD-kameror runt landningsbanan som sänder bilder till skärmar i ett kontrollrum. Sedan april 2015 kontrolleras Örnsköldsviks flygplats från Midlanda, 17 mil bort. I fjol byggdes kontrollcentralen ut med 430 kvadratmeter vilket innebär möjlighet att leda fem flygplatser. 

– Den här tekniken här öppnar enorma möjligheter för små flygplatser. Inte minst i mindre utvecklade länder, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon invigde utbyggnaden i mitten av februari.

Den egna flygplatsen, Sundsvall-Timrå, har fjärrstyrts delvis sedan i november 2016 – parallellt med flygledning från tornet.

– Men nu kör vi fjärrstyrning fullt ut, säger platschefen Erik Bäckman. 

Näst på tur står Linköpings flygplats, som är under utprovning. Enligt planerna ska den styras från Timrå senast vid halvårsskiftet. Vilka flygplatser som står näst på tur inte klart. Enligt Erik Bäckman kan antalet komma att bli så många som tio.

– Om några år hoppas vi kunna få in två flygplatser vid varje central där skärmarna växlar mellan dem. Men först gäller det att hitta metoder så att planen inte landar exakt samtidigt. 

 

Backup på allt

Örnsköldsvik var först i världen med att fjärrstyras med den nya tekniken som utvecklats av Saab och Luftfartsverket. En given frågan är vad som händer om strömmen dör eller om något skulle gå sönder.  Men enligt Erik Bäckman finns tillräcklig backup på allt. Och mängden säkerhetsbevisning är enorm. 

– Systemet har inte backat en enda gång, säger han.

Att just Midlanda kunde bli först i världen med tekniken är en lyckosam slump. LFV satt med en tom lokal som var lämplig för testverksamheten.

 

Det går väldigt fort

Alla är dock inte lika glada över utvecklingen. Flygledare oroas över att deras arbete förändras och flyttas, vilket fått Tomas Gustafsson, ordförande i Flygsäkerhetskommittén inom det svenska pilotfacket, att engagera sig:

– Vi är inte motståndare till ny teknik. Men just nu går det fort. Det finns inte något internationellt godkännande för ett sådant här system, säger han till Flygtorget.se.

Enligt Erik Bäckman beror dock detta på att varje land måste besluta om nationella tilläggskrav.

– Det gäller all flygtrafik och har inget med fjärrstyrningen att göra. Vårt system stöder det befintliga regelverket, säger han.

Olof Axelsson

Publicerad: 22 mars 2017 Kl.11:46

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner