Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Familjärt företagsklimat får personalen att stanna


Grundarna Per och Bedros lämnade i höst över det operativa ansvaret till Catharina Normark
Foto: Andreas Lindegren

I en bransch som under flera år varit i hetluften har L&S-gruppen valt sin egen väg. Vård- och omsorgsföretaget är idag ett av Sveriges högst rankade företag inom branschen. Framgången stavas personalen.

Efter fem år i branschen har L&S-gruppen växt till över 300 anställda med kunder i 30 olika städer och prognosen för 2016 pekar på en omsättning på över 100 miljoner kronor. I en bransch som varit under hård granskning av bland annat media och politiker som anklagat den privata sektorn för att plocka ut stora vinster och en orimlig personalomsättning har L&S-gruppen jobbat i motvind för att göra helt tvärt om.

– Nyckeln till vår framgång är våra anställda. Vi har inte växt och fått nya kunder genom en specifik säljorganisation utan genom ringar på vattnet. Det har främst varit genom mun-till-mun metoden, säger Per Lundkvist som tillsammans med Bedros Sakayan grundade L&S-gruppen.

Under sin korta historia har företaget, som bland annat erbjuder hemtjänst, personlig assistans samt personlig assistent, blivit framgångsrika genom nöjda kunder. I den senaste så kallade brukarundersökningen fick företaget högt slutbetyg, samtidigt som företaget haft en låg personalomsättning.

– Vi ställer höga krav på de anställda, hur man ser på sitt arbete. Ser man det som att man gör detta för att man inte har något annat att göra, då är detta fel arbetsplats. Då är det uttalat att du gör det här fram tills du hittar något annat. Man ska ha en mission och vilja någonting, säger Per Lundkvist.

Företaget har även som krav att de som söker arbete måste lämna in ett utdrag ur belastningsregistret för att säkerställa att det inte finns någon kriminell bakgrund.

Låg personalomsättning
Enligt statistik från företaget har personalomsättningen sedan starten varit låg och främst påverkats av om kunder tillkommit eller försvunnit. För att behålla personalen har företaget tagit fram ett eget personalkoncept med rutiner som ska bidra till att alla anställda ska känna sig sedda och hörda, oavsett åsikter.

– Vi har arbetsplatsträffar varje månad på alla arbetsplatser där vi personligen träffar de anställda oavsett var de finns i landet och jobbar. Det tror jag är en trygghet att vi inte bara är en arbetsgivare som pratar med dem i telefonen, utan att vi är fysiskt närvarande, säger Catharina Normark, tidigare platschef och nybliven vd för L&S omsorg och hemtjänst AB och L&S Assistans AB.

– Vi uppmuntrar dem till friskvård och försöker skapa ett bra arbetsklimat på kontoret. Vi skapar även plattformar ett par gånger per år där vi träffas utanför arbetet för att lära känna varandra bättre. Hos oss vågar man också göra fel ibland, för alla kan göra fel, fyller Bedros Sakayan på.

Det visar också den oberoende sidan Assistanskoll.se som granskar och betygsätter Sveriges assistansföretag utifrån både den anställda och kunden.

– Där jämför man allt från kollektivavtal till delaktighet till anställningstrygghet och hur brukarens pengar förvaltas. De tar lika mycket hänsyn till den anställde som till uppdraget. Där är vi ett av fem företag i Sverige som fått 100 procent. Det är vi stolta över, säger Per Lundqvist.

En annan viktig nyckel till att personalen trivs hos L&S-gruppen är att deras kunder, brukarna inom assistans, får möjlighet att medverka eller på egen hand hålla i anställningsintervjuer med potentiella nya medarbetare.

– På så sätt skapar vi en trygghet och får behålla kunder länge hos oss. Det här är en person som kanske ska vara dina armar, ben eller ögon dygnet runt, så då är det viktigt att kunden får vara med i processen om den vill, även om det är en kostandsprocess för oss, säger Bedros.

Starten
Det var för sex år sedan som Bedros Sakayan fick affärsidén till att ge sig in i vård- och omsorgsbranschen efter att han träffat en person med turkiskt ursprung som på sina äldre dagar drabbats av demens.

– Han var 87 år och hade bott i Sverige sedan 50-talet och kunde egentligen svenska, men drabbas du av demens finns det risk att man tappar svenskan och faller tillbaka till sitt modersmål. Så han behövde hemtjänst på turkiska och frågade om jag kunde hjälpa honom att få det på turkiska.

Efter att ha ringt runt för att lösa problemet insåg han att utbudet av hemtjänst på andra språk än svenska, finska och samiska var mycket begränsat, vilket fick honom att ta kontakt med vännen Per Lundkvist, som han känt sedan slutet av 80-talet, för att föreslå en gemensam satsning – L&S-gruppen.

– Den gemensamma nämnaren var att vi båda brinner för att göra andra människors liv bättre och att vi båda har erfarenheter nära inpå oss som man hade önskat kunnat fungera bättre, berättar Per Lundkvist.

Vård- och omsorgsbranschen, framförallt inom den privata sektorn, var redan då hårt ansatt i debatten om privata vinstuttag, något som dock bara triggade de båda att skapa något som gick mot strömmen.

– Vi la ner väldigt stor tyngd på vår värdegrund och vad vi lovat våra kunder. Det är ingen pappersprodukt, utan något som är viktigt att leva upp till. Det handlar om mer än bara ord, säger Bedros Sakayan.

 

L&S-gruppen
I L&S-gruppen ingår företagen L&S Assistans, L&S Omsorg och Hemtjänst AB, Fjärrakademin och bemanning AB samt Umebygdens etableringscentrum AB som driver asylboende. Företaget har idag runt 300 anställda och kunder i ett trettiotal städer från Kiruna i norr till Halmstad i söder. Prognosen för 2016 pekar på strax över 100 miljoner i omsättning.

Andreas Lindegren

Publicerad: 12 december 2016 Kl.10:00

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner