Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Gifter ihop webb och verklighet


Lotta och Peter Uvhage halkade båda in i hårvårdsbranschen av en slump och träffades på jobbet. – Vi blir inte rika på att driva salonger, konstaterar paret, som hellre betalar ut bonus till personalen än plockar ut aktieutdelning.
Foto: Kerstin Stickler

Lyx, avkoppling, egentid. Besöket hos frisören handlar om mer än bara håret. Nu kopplar Lotta och Peter Uvhage ihop salongupplevelsen med nätet.
– I webbshopen kan vi bygga upp ett värde – det är vår pensionsförsäkring, säger Sundsvallsföretagarna.

"Vad är det värsta som kan hända?" Det brukar Lotta Uvhage fråga sig när det dyker upp en ny affärsmöjlighet.

– Vi har egentligen aldrig letat aktivt utan alltid blivit erbjudna att gå in olika satsningar, säger hon och slår sig ned i köket i nya lokalerna i Skönsmon.

I lagret intill står rad på rad med färggranna flaskor och burkar som säljs i nätbutiken hairsale.se som övertogs i november.

– Den tidigare ägaren frågade om vi var intresserade och efter mycket om och men så gick vi till banken. Det är ett bra komplement till våra salonger, säger Peter Uvhage, som sköter det mesta med webbutiken.

Sedan tidigare driver paret tre frisörsalonger i Sundsvall med sammanlagt 23 anställda. Något som sticker ut rejält i en bransch där de flesta friseringar består av en rad enskilda företagare som "hyr en stol" av salongsägaren.

– Vi vill inte ha en massa små företag under ett tak utan tror på egen personal som utvecklas tillsammans med oss, säger Lotta Uvhage.

Inga frisörer

Varken hon eller Peter är frisörer men båda hade lång erfarenhet från försäljning och marknadsföring inom hårvårdsbranschen när de blev erbjudna att köpa salongen Sax & Kam 2005.

– De var en stor kund till märket som jag representerade och jag hade rätt bra koll på deras verksamhet. Jag var också van att coacha frisörer, säger Lotta.

På den tiden arbetade Peter för ett företag som drev flera butiker på NK i Göteborg och han veckopendlade till Sundsvall. Salongen var ett sätt att kunna jobba mer på hemmaplan.

Paret tog sina sparpengar och pantsatte huset.

– Det var bara att kasta sig ut. Vi visste att lokalerna i 1891-huset skulle byggas om till galleria och såg potentialen, säger Lotta.

Då hade företaget fem anställda. Elva år senare har antalet alltså vuxit till 23 fördelade på tre olika salonger.

Intressant för leverantörerna

2013 köpte de Perssons Frisörer och 2015 Salong Sagolik, som i dag har tre anställda vardera. Med fler salonger blir de större inköpare hos leverantörerna och därmed intressantare, förklarar Peter.

–  Det är ingen stor grej för oss, vi har overheaden klar.

2014 öppnades också modebutiken Sax & Mode i anslutning till salongen i IN-gallerian. Där säljs bland annat varumärket WHYRED som Peter Uvhage är marknadsansvarig för. Det fanns redan en receptionist i salongen som även kunde ta hand om butiken.

Några fler friseringar tycks däremot inte vara aktuella. I alla fall inte nu.

– Men vi får frågor då och då. Många vill sälja, både i och utanför stan. Ingen vill ha anställda längre, säger Lotta Uvhage

Själv brinner hon för sin personal  – som alla är kvinnor - och företaget satsar mycket på vidareutbildning, friskvård och sociala aktiveter.

– Vi är som en familj, säger Lotta som erkänner att personalen, som har provisionsbaserad lön, många gånger går före ägarna i en bransch som har små marginaler.

De höjda arbetsgivaravgifterna för unga 2015 slog hårt mot företaget.

– Vi började titta på hur vi kunde öka omsättningen utan att anställa fler. Salongerna är ingen exit, ingen pensionsförsäkring. Men det är webben. Här kan vi bygga upp ett värde, säger Peter.

Planen är att göra den nuvarande e-butiken mer personlig.

– Vi har sneglat på sajter för hudvård och vill göra "tutorials" för hår, min äldsta dotter är chefstekniker på ett stort hårvårdsmärke och kan hjälpa oss. Vi tänker oss också att kunderna ska kunna chatta med våra frisörer, säger Lotta.

Lär av ungdomarna

Men de vill också gifta ihop webben med salongerna rent fysiskt. Ungdomar ser ingen glipa mellan verklighet och webb. Det måste vi ta till oss, menar de.

– Jag tänker mig en stor skärm i salongen där man kan beställa varor. På så sätt kan vi erbjuda mycket mer än vad som står på hyllorna på salongen. Kunden kan antingen hämta varorna i salongen eller få dem hemskickade, säger Peter och rusar upp för att lämna dagens paket till killen från Posten som kommit in.

Bolaget LOOP i Sundsvall AB omsätter omkring 15 miljoner kronor.

– Vi tycker vi är små men sett till alla företag i Sverige tillhör vi de 10 procent största. Det är häftigt, säger Lotta Uvhage, som även är ordförande för föreningen Företagarna Sundsvall.

Hon träffade Peter, som kommer från Uddevalla, 1998 när de båda arbetade för Schwarzkopf.

– Tänk att han vågade satsa på en frånskild trebarnsmor från Norrland, säger hon med ett skratt.

Lotta har hand om personalen och är mer drivande i företaget. Peter sköter ekonomin och bromsar, men är också mer strategisk.

– Vi skulle inte rekommendera barnen att jobba ihop med sina respektive. Fast vad pratar andra om på kvällarna om de inte pratar om jobbet? säger Lotta utan att låta ironisk.

Och trots att de nu satsar för fullt på både salongerna och nya webbshoppen säger de att målet är att jobba mindre.

– Vi är nästan aldrig lediga förutom i januari då vi åker tre veckor till Thailand varje år. Det börjar snart bli dags!

Olof Axelsson

Publicerad: 9 december 2016 Kl.10:00    Uppdaterad: 13 december 2016 Kl.14:20

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner