Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Mikropauser
minskar stressen


Flera korta pauser på 3–5 minuter rekommenderas under en arbetsdag.
Foto: Andreas Lindegren

Är du stillasittande på kontoret större delen av dina arbetsdagar? Då kan stressen bli påtaglig och ta överhand. Lösningen heter mikropauser.

Att få vardagsmotion och röra på sig är viktigt för att prestera bra på jobbet och ha energi kvar när arbetsdagen är över. Många får också en hel del vardagsmotion på arbetsplatsen, de som i sitt yrke måste röra på sig mycket. För de klassiska kontorsarbetarna blir det däremot svårare att hålla hjärnan på topp och det är lätt hänt att stressen tar överhand.

– Det finns en stor problematik med stress idag och stressrelaterade problem på kontorsplatser kan leda till spänningshuvudvärk och att man sover dåligt på nätterna. Andra vanligt förekommande problemområden är smärta i ryggen och nacken, berättar Maria Bergmark som driver Yogastudion Umeå.

Tid för återhämtning

När hjärncellerna varit aktiva en stor del av dagen och högpresterat behöver de, precis som andra kroppsdelar vid ansträngning, vila och återhämtning för att kunna ta in ny information på ett effektivt sätt.

För att bidra till detta och minska stresspåverkan rekommenderar Maria så kallade mikropauser.

– När vi sitter stilla länge blir vi stela och spänner oss ofta i onödan då vi är så koncentrerade på det vi gör. Att ta mikropauser är väldigt viktigt. Lär man sig rätt verktyg blir man mer medveten om sin andning och kan slappna av och hantera stress på ett bättre sätt.

Pauserna ska vara korta på 3-5 minuter där man helt kopplar bort arbetsuppgifterna och istället jobbar med sin andning och blodcirkulation.

– För mig är det inbyggt. Jag kan inte sitta stilla längre perioder utan behöver fem minuter varje timme att göra något annat så att blodcirkulationen kommer igång.

Att ta flera korta pauser per dag rekommenderas och för att få bättre kontroll på både kropp och andning tipsar Maria om tre enkla yogaövningar som du kan göra sittandes på kontorsstolen.

– Man känner direkt att andningen lugnar sig och man brukar känna sig mer avslappnad och uppladdad av energi. Jag tycker man ska göra något liknande fem minuter varje timme vilket även kan innebära att du tar en kort promenad.

Bättre sömn med yoga

Att yoga har en avstressande effekt visar också en nyligen publicerad avhandling från Högskolan Väst, där man studerat effekten av yoga på intagna inom Kriminalvården. Nóra Kerekes är docent vid Högskolan Väst och har skrivit studien tillsammans med psykologerna Cecilia Fielding och Susanne Apelqvist.

Resultatet visade på en positiv effekt i de flesta aspekterna bland de 152 personer som fullföljde studien, effekter som minskad stress och bättre sömn.

– Det är signifikanta förändringar i de intagnas beteende bland de som har utfört yoga, säger projektledaren Nóra Kerekes i ett pressmeddelande.

 

Andreas Lindegren

Publicerad: 16 november 2016 Kl.10:30

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner