Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Så maxar du Linkedin


Ha alltid din målgrupp i sikte och skapa engagemang. Men vänta inte på att få till det perfekta inlägget, våga testa. Och ha kul! uppmanar Linkedin-experterna Johnna och Ashley Tott.

Sätt upp tydliga mål. Var inte rädd för att misslyckas. Och se till att avsätta tid varje vecka. Sundsvallskonsulterna Johanna och Ashley Tott vet hur du får ut mer av Linkedin.

Visst går det att se Linkedin som ett slags Facebook – fast för jobbet. Man skapar en profil, lägger till kontakter och gör sporadiska inlägg på måfå.

Men det går också att få ut mycket mer av det professionella nätverket. Paret Johanna och Ashley Tott i Sundsvall driver företaget Nordicvibe som bland annat erbjuder kurser och rådgivning om Linkedin.

– Det är ett suveränt säljverktyg. Du kan enkelt underhålla gamla kontakter och etablera nya. Men det gäller att avsätta tid. Boka gärna in exempelvis en timme i veckan då du ser över din profil, ditt nätverk och gör inlägg, säger Johanna Tott.

Vad krävs det då för att få ut det mesta möjliga? Till att börja med gäller det att sätta upp ett tydligt mål, enligt Ashley Tott.

– Tänk efter vilka du vill nå och varför. Se till att bygga upp en bra relation med dem genom att skapa en konversation på nätet innan du går du vidare till affär. Sälj inte direkt!

Det finns en standardiserad kontaktförfrågan, men den ska man inte skicka.

– Skriv något personligt i stället, om varför du vill knyta kontakt med just den personen. Då öppnar du upp för en dialog.

Samma sak kan man göra när man ser att en intressant person besökt sin profil.

– Fråga om ni kan hjälpa varandra till affärsnytta. Vänta på svar och lägg sedan till personen. Var också generös med att intyga andras kompetenser, säger Johanna Tott.

Precis som på andra sociala nätverk krävs det inlägg för att få uppmärksamhet. På Linkedin kan man synas genom att posta länkar eller kommentera andras inlägg.

– Skapa diskussion och engagemang genom att tagga andra personer, säger Ashley Tott.

Det finns också ett publiceringsverktyg för längre texter som heter Pulse. Sådana inlägg lever kvar på din profilsida och är ett bra sätt att visa upp din expertkompetens, enligt Johanna Tott.

– Berätta om dina kunder eller om andra intressanta saker och var inte rädd för att göra inlägg. Tänk på din målgrupp och vad du vill berätta för dem. Det behöver inte vara komplicerat, släpp lite på prestigen och testa dig fram. Det viktiga är att det ska vara ”good enough” det behöver inte vara perfekt.

 

Så förbättrar du din Linkedin-profil

1. Använd ett professionellt foto och gärna en bakgrundsbild med koppling till din verksamhet.

2. Lägg ned tid på att beskriva din bakgrund och dina erfarenheter, men inte minst vad du har att erbjuda i dag. Illustrera gärna med bilder/filmer.

3. Lägg in rekommendationer från kunder, samarbetspartner och andra.

4. Glöm inte att ange hur du vill bli kontaktad.

5. Slå av funktionen som meddelar dina kontakter varje gång du uppdaterar din profil. Slå på funktionen när du har något särskilt att berätta.

6. Förkorta länken till din profil så att den ser ”renare” ut när den skickas vidare i exempelvis mail.

Olof Axelsson

Publicerad: 15 november 2016 Kl.10:19

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner