Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Skyndar långsamt – siktar högt


Smyckena är tänkta för både män och kvinnor. – Jag ser en människa som vill uttrycka något – inte ett kön.
Foto: Kerstin Stickler

Snart syns Sanna Grannas knappsmycken i en exklusiv hotellshop i Stockholm. Engelsk modepress har redan hyllat hennes design. Och på sikt är målet återförsäljare i Tokyo, Shanghai och Peking.
– Jag tänker mycket. Men när jag väl bestämt mig ser jag bara målet, säger 28-åringen.

Vad vill du bli när du blir stor? I skolan var Sanna Grannas framtidsdröm vag – och ändå inte. Hon berättar att hon ser saker i bilder och hade en återkommande ”vision” i mellanstadiet.

– Jag går på en gata och tittar ner på mina högklackade skor, i handen har jag min portfolio och jag kliver in genom stora glasdörrar. Det är mycket fart, färg, musik och människor.

Vi träffas i inkubatorn Åkrokens nyrenoverade lokaler i Sundsvall där Sanna Grannas har en arbetsplats. En inglasad miljö som ligger rätt nära den i hennes bild från barndomen.

I dag pluggar hon ekonomi på heltid på Mittuniversitetet men hinner också driva företaget Runa of Sweden som säljer egendesignade ”shirtmarks” – smycken för både kvinnor och män som fästs på skjortknappen.

Årets entreprenör

En ovanlig satsning som gjorde att hon korades till Årets entreprenör på Sundsvall business awards i september. Och i våras utsåg Moderådet och Skobranschrådet henne till en sina nio ”precious talents ”.

Sanna Grannas design har också uppmärksammats i såväl svenska Café som engelska Vogue, och artiklar i fler brittiska modetidningar är på gång.

Smyckena lanserades i maj och säljs i dag på webben och i sex butiker i Stockholm, Dalarna och Västernorrland. Målet är att finnas i minst tio butiker innan årets slut.

Näst på tur står presentshopen i nyöppnade hotellet Haymarket i Stockholm.

– De har många internationella gäster vilket passar väldigt bra, säger Sanna Grannas som skaffade många värdefulla kontakter när hon pluggade i Stockholm.

I somras återvände hon till hemstaden Kramfors. Men sedan i september är det Sundsvall som gäller av praktiska skäl. Att flytta till Stockholm igen var däremot aldrig aktuellt.

– Jag har mina rötter här och det är viktigt för min design och mitt varumärke. Först kallade jag produkten Buttons with passion, och när jag lekte med bokstäverna såg jag att de påminde om en runa. Så då fick det bli Runa of Sweden.

Med hjälp av konsultcheck från Länsstyrelsen, eget kapital och lån från Almi kunde hon dra igång produktionen. 

Smyckena i stål, mässing och koppar tillverkas av Tejbo verktyg i Kramfors. På sikt är målet även silver och guld. Metallen kapas, svarvas och putsas. Därefter bränns ett mönster fram med en elektrod och ett fotogenbad.

– Jag litar på min stilkänsla och har en tydig bild hur det ska se ut. Jag gillar att analysera och tänka och får en känsla vart saker och ting är på väg.

Sedan lanseringen i maj har hon levererat ut ungefär 300 smycken.

– Det är otroligt svårt att sätta mål för försäljningen när det är ny produkt. Jag har mer satt prestationsmål. I år har jag varit på tre mässor i Köpenhamn och Stockholm, det är viktigt att visa upp mig.

På sikt är målet en internationell marknad.

– Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många människor i världen som gillar det jag gör. Först vill jag hitta återförsäljare i England, Frankrike och Tyskland. På sikt vill jag till Tokyo, Shanghai och Peking.

Idén om att smycka skjortknappar hade legat i byrålådan ett tag då hon 2013 fick chansen att pitcha den i tävlingen Venture cup, där hon vann regionfinalen. En seger som ledde till en plats i inkubatorn Åkroken.

Då arbetade hon som säljchef på Folksam i Kramfors, ett jobb hon nu är tjänstledig från.

 

Fick tänka om

Tanken var att lansera smycket redan 2015 men det drog ut på tiden eftersom det fanns oklarheter kring de immateriella rättigheterna.

– Det ringde en man som sa att han gör samma sak och hade patent på en teknisk lösning, vilket tvingade mig att tänka om lite. Jag kom fram till att det inte är själva produkten som är central, det är varumärket. Jag kan inte gå och vara nervös över att någon annan ska tillverka något likande.

Sanna Grannas beskriver sig som en tänkare. Men när hon väl processat något slutar hon ifrågasätta och kör full fart framåt.

– Jag har suttit många timmar och analyserat och gått igenom skräckscenarier om vad som kan gå snett. Går jag in i något jag inte bearbetat klart blir det inte bra. Men är jag väl processat klart är det bara att köra.

Hittills har hon levt på studielån och på extrajobb på Folksam. Målet är att kunna leva av företaget 2018. Och hon vill behålla det småskaliga.

– Jag växer hellre långsamt och kontrollerat än plockar in 30 personer och själv sitter och vänder papper. Jag vill ha kvar friheten.

 

Har lärt Mayaindianer HLR

Namn: Sanna Grannas

Ålder: 28 år.

Bor: Flyttade nyligen från Kramfors till nyinköpt lägenhet i centrala Sundsvall.

Familj: Sambon Joel Book Söderberg, bergssprängare

Utbildning: Räddningsgymnasiet i Sandö. ”Jag är tre timmar varmrökdykning från att vara deltidsbrandman.” Pluggar psykologi och ekonomi på universitet.

Gör: Driver Runa of Sweden som säljer egendesignade ”shirtmarks”, metallsmycken som knäpps fast på skjortknappen. Utsedd till Årets entreprenör på Sundsvall business awards.

Drömkunder: Artisten Sam Smith, modeikonen Nick Booster och programledaren Ellen Degeneres.

Fritid: Gillar att träna. Var lovande handbollspelare som tonåring.

Kuriosa: Under gymnasietiden besökte hon och klasskompisarna Mayaindianer i Guatemala. ”Vi lärde dem hjärt- och lungräddning”.

Olof Axelsson

Publicerad: 10 november 2016 Kl.09:36

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner