Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Utopia ska bli en mötesplats
för mer än bara det kommersiella


Mona Lidén vill göra Utopia till en mötesplats och gör bland annat plats för projektet "Infoga".
Foto: Andreas Lindegren

Mona Lidén är centrumledaren som vill utveckla Utopia till något mer än bara en handelsplats.
– Jag vill lyfta den sociala aspekten som en galleria utgör och skapa en mötesplats, säger hon.

För strax över ett år sedan tillträdde Mona Lidén som ny centrumledare för Utopiagallerian i centrala Umeå. Sedan dess har mycket hunnit hända, inte minst med Ikeas och Avions etablering. Inför invigningen av det nya handelsområdet var skriverierna många och långa där en av de stora huvudfrågorna var hur Umeå centrum skulle klara ytterligare konkurrens.

– Vi hade räknat med en procentuell nedgång från och med att Avion öppnade och vår uppskattning har visat sig vara rimlig. Vi har haft ungefär fyra till fem procents besökstapp, säger Mona Lidén.

Inför öppningen har Bättre affärer varit i kontakt med flera näringsidkare i centrum, många var de som var oroliga för hur det skulle påverka handeln i centrum. För att möta den ökade konkurrensen efterlyste de fler parkeringsplatser i centrala Umeå, men Mona Lidén har en annan syn på parkeringsfrågan.

– Jag tycker det är fel att säga att det inte finns parkeringar i centrum, för det gör det. Det går inte att skylla tappet på det. Pajkastning mellan det privata näringslivet och kommunen vinner ingen på. Det är bättre att hitta samarbetsformer över gränserna.

Hon efterlyser istället andra satsningar för att öka konkurrenskraften.

– Det är klart att det finns enskilda aktörer som skulle vara intressanta att få till centrum. Jag tycker utbudet är bra, men det bör kompletteras med till exempel lekytor för barn. Centrum ska passa alla och familjer är beroende av att hitta något för sina barn. Det är en dialog vi redan för med kommunen, förklarar Mona.

Hon påpekar att det är upp till varje näringsidkare att rusta för framtiden. Att skylla på andra när det går tungt är inget hon förespråkar.

– Faktum är att handeln gått upp i Umeå, samtidigt är det fler som ska dela på andelen. Framförallt handlar det om att ta hand om de kunder som väljer att handla i centrum. Det är lätt att se allt svart när det går tyngre. De kunder som kommer till dig kommer av en anledning och du måste upprätthålla deras vilja att komma tillbaka.

 

Andra drabbas

Samtidigt går det inte att bortse från att förluster har skett. Strömpilens handelsområde drabbades först och i centrum är det UP2-gallerian som har börjat eka tom.

– Tyvärr! Det känns inte som att de har varit proaktiva och vågat satsa på något nytt i Up2-gallerian, vilket känns synd.

Det har även varit en del förändringar i Utopia, främst vid den foodcourt som finns. Sedan öppningen har flera restauranger tvingats stänga och bytts ut. Totalt finns det plats för fyra restauranger i foodcourten, men under en tid har det endast varit tre. Nyligen blev det dock klart att hamburgerrestaurangen Pure Fastfood öppnar i september i den vakanta lokalen.

Sedan jeansbutiken SOSO öppnade står endast en affärsyta tom i Utopia, en yta som nu ska få ett helt nytt användningsområde.

– Vi kommer att ha helt andra verksamheter där ett tag framöver. Först kommer vi att starta upp med att ge Hållbarhetsveckan plats och sedan kommer vi göra plats för projektet ”Infoga” tillsammans med Arkitekthögskolan.

 

Tror på stark handel

”Infoga” initierades under 2016 av två studenter vid Arkitekthögskolan och har som syfte att skapa nya mötesplatser i Umeå centrum för gemensamma aktiviteter, samarbeten och diskussioner, däribland lokala grupper och föreningar som gratis har erbjudits plats.

– Jag vill lyfta den sociala aspekten som en galleria utgör och skapa en mötesplats.

Mona Lidén är inte orolig för den förutspådda ”centrumdöden”. Hon tror att handeln fortsatt kommer att vara stark och att de negativa försäljningssiffrorna för centrala Umeå inte kommer att fortsätta, utan plana ut.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att det är hennes jobb att öka kundtillströmningen till gallerian, men hon har valt att jobba lite annorlunda.

– Jag känner ett stort förtroende för min arbetsgivare och har fått väldigt fria tyglar att utveckla Utopias varumärke till något mer än bara handel.

På sin blogg skriver hon om handel kopplad till bland annat genusfrågor, miljö och hållbarhetsfrågor. Texter som ofta handlar om annat än att bara handla mer.

– Alla företag har ett socialt ansvar och jag tycker det är viktigt att lyfta alla möjliga aspekter. Bland annat har Åhléns skrivit att de kommer att ändra sin barnavdelning och sortera kläderna efter storlek istället för färg, något jag hoppas att fler kan ta efter.

Hon ser inga problem med det hon skriver om på sin blogg kopplat till sitt arbete. Inte heller har det framkommit någon kritik.

– Jag skriver ärligt, inte för att få kommentarer. Jag har inga planer på att börja försörja mig på bloggen, säger hon och skrattar.

 

Kyssar

Utopia har också utmärkt sig genom bland annat kampanjen ”Kiss Homophobia Goodbye”, som fick stort nationellt genomslag i samband med Umeå Pride 2015. Bland annat pryddes entrédörrarna av olika välkända Umeåprofiler som kysste varandra.

– Jag vill göra en superkommersiell yta till något bredare. Jag tycker det är en viktig fråga att lyfta och det gäller även andra aspekter som exempelvis minoriteter eller människors lika värde, utan att bli politisk. Det kommer vi att fortsätta jobba med. Utopia ska stå för något mer än bara det kommersiella, säger Mona Lidén.

 

Fakta - Mona Lidén

Född: 1979
Bor: Haga
Familj: Fru och tre barn
Husdjur: Nej
Favoritmat: Har ingen
Favoritdryck: Vatten

Andreas Lindegren

Publicerad: 11 oktober 2016 Kl.11:00

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner