Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Sundsvallsbyrå som
förverkligar drömmar


Jan Jutbo har en gedigen erfarenhet av att göra affärer i Amerika. - I USA är allt mycket mer formellt, säger han.
Foto: McGarret

I höst lanseras svensk bearnaisesås i USA. Bakom lanseringen står NHL-proffset Jonathan Eriksson och Sundsvallsbyrån McGarret.
– Vi förverkligar drömmar, säger vd Jan Jutbo.

Kommunikationsbyrån McGarret har under många år arbetat parallellt med den svenska och nordamerikanska marknaden. Bland kunderna finns NHL-stjärnor som Alexander Steen och Henrik Zetterberg men även konsumentföretag som Great Fresh Food och Campbells. Sedan 2014 har också McGarret ett kontor i Detroit och vd Jan Jutbo har klippkort över Atlanten.

– Det finns flera fördelar med att ha ett bemannat kontor på plats i USA. Vi blir mer tillgängliga för våra amerikanska kunder och vi ses också som mer seriösa. Det underlättar också för mig att vi ha ett eget fullservicekontor när jag är på plats, säger Jan Jutbo,

McGarret har sitt huvudkontor i Sundsvall, och Jan Jutbo tillbringar fortfarande det mesta av si tid i hemstaden, men tillbringar 10-12 veckor om året i USA.

– Vi har i dag en omfattande verksamhet i USA och Kanada och det är också affärer med stor potential. Att vi finns i Nordamerika ger också spin off-effekter i Sverige. Det skapas en nyfikenhet när folk förstår att vi har hjälpt till med att utveckla personliga varumärken för NHL-spelare som Nicklas Bäckström och Jevgenij Malkin.

Ett av de hetaste projekten just nu är lanseringen av svensk bearnaisesås i USA. Idén kommer från Jonathan Eriksson, som spelat för NHL-laget Detroit sedan 2009 och länge saknat svensk bea.

– Då fungerar vi som en affärskonsult och hjälper till med allt från avtal och tillstånd till distribution och marknadsföring. Kunden har en idé, en dröm, och vi ser till att förverkliga den, berättar Jan Jutbo.

Senare i höst ska såsen lanseras i USA, första testmarknad blir Detroit och Michigan.

Jan Jutbo berättar att han lärt sig mycket om amerikansk affärskultur sedan han för tolv år sedan inledde ett samarbete med Henrik Zetterberg, något som bland annat resulterat i en klädkollektion och lanseringen av svenska kokosbollar i USA tillsammans med den Njurundafostrade hockeystjärnan.

– I Sverige kan du och jag sitta och resonera över en kopp kaffe, göra upp en affär och skaka hand så är det klart. I USA är allt mycket mer formellt. Tar du upp en affärsidé kan du räkna med att den blir snodd om du inte har skrivit något innan. Jag har lärt mig den hårda vägen och gått på en del nitar, säger Jan Jutbo.

Thomas Ekenberg

Publicerad: 2 september 2016 Kl.12:57

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner