Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

Små butiker blir
stora tillsammans


Birsta är ingen ”fiende” till Unika butiker, tvärtom.
– Birsta behövs. Dessutom har vi Unika Butiker även där. Birsta är jätteviktigt för Sundsvall. Men vi vill både och, säger Maria Skalin och Mari R Nordstrand.
Foto: Kerstin Stickler

Mindre butiker i skuggan av de stora kedjorna. Men med inriktning och sortiment som ingen annan har. De är unika butiker. Numera kan även de gå samman och bli starkare. Sedan ett år tillbaka drivs nätverket Unika Butiker som vuxit sig stort även i andra delar av landet.

För ett år sedan arbetade Maria Skalin på Sundsvalls kommun. Via ett projekt och en arbetsgrupp skapade Maria Skalin efter initiativ av några butiksägare konceptet Unika Butiker, då enbart för butiker i Sundsvall och Timrå. Samtidigt arbetade Mari R Nordstrand på kommunal­ägda Näringslivsbolaget.
I dag är Unika Butiker ett fristående företag som drivs av de två, har närmare 150 butiker som medlemmar och finns i 25 städer runt om i landet. Målet är att vara rikstäckande och nå 800 medlemmar inom tre år.
– Det kan låta mycket, men faktum är ju att vi bara för ett halvår sen öppnade upp för butiker utanför Sundsvall/Timrå, och redan är vi uppe i 150, säger Maria Skalin.
Och just detta, att få volym, är en förutsättning för att konceptet ska kunna överleva. Det är nämligen billigt att vara med.
– Vi vill att alla ska kunna vara med, både de etablerade butikerna i stan och de små gårdsbutikerna utanför. Då måste vi sätta ett pris som alla har råd med, säger Maria Skalin.

Affärsidén är enkel
För de pengarna får butikerna sedan marknadsföringsmaterial, en undersida på Unika Butikers hemsida, marknadsföring via sociala medier med mera.
Affärsidén är enkel: att marknadsföra och synliggöra butikerna. Dels för att bibehålla mångfalden, och det unika många småbutiker erbjuder, dels för att på ett effektivt sätt uppmuntra och hjälpa företagare att arbeta hållbart.
– Vårt mål är egentligen att förändra kundens köpbeteende, och det är ett stort arbete. Vi är så inkörda på siffror och stirrar oss blinda på prislappen men vi vill att kunderna ska tänka ett varv till. Behöver jag verkligen tre T-shirts för samma pris som en? Kanske är det faktiskt en bättre affär i längden att köpa den dyrare T-shirten? Dels för att den håller bättre, dels för att det är den jag egentligen helst vill ha? säger Mari R Nordstrand och fortsätter:
– Alla säger att de vill ha kvar de små butikerna men i vardagen är det väldigt enkelt att åka och handla där allt finns under samma tak. Det förstår vi, men rent krasst: vill man att de små butikerna ska överleva måste man handla där. Också.
Maria Skalin utvecklar:
– Vi vill inte komma med pekpinnar, vi vill inte tala om för folk att de inte får handla i kedjor. Vi tycker också att Birsta behövs, dessutom har vi Unika Butiker även där. Birsta är jätteviktigt för Sundsvall. Men vi vill både och.

Läs hela reportaget gratis här.

Andreas Stickler
red(a)battreaffarer.nu

Publicerad: 1 april 2015 Kl.13:39

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner