Till Bättre affärers startsida
Välj din ort
Sundsvall
Härnösand
Timrå
Ånge
Umeå
Jämtland
Härjedalen
Start NyheterExperternaKrönikorNyhetsbrevTidningenKontakt

”Jag kallar det
jobbologi”

Över 400 000 personer i Sverige är arbetslösa just nu. Och fler tickar in varje dag. På arbetsförmedlingen finns strax över 90 000 lediga jobb registrerade. Vem som helst kan räkna ut att ekvationen inte går ihop.

Över 400 000 personer i Sverige är arbetslösa just nu. Och fler tickar in varje dag. På arbetsförmedlingen finns strax över 90 000 lediga jobb registrerade. Vem som helst kan räkna ut att ekvationen inte går ihop.
Skevheten är skrämmande och jag kan inte släppa tanken på vad det här gör för vårt samhälle. Vad händer med dem som varit länge ute i kylan och aldrig får ett riktigt jobb? Vad händer med dem som arbetat halva livet inom indus­trin på en liten bruksort och plötsligt blir varslade? Alla unga som inte kan starta sina vuxenliv?

Vi kan inte fortsätta i samma hjulspår. Ska vi behålla välfärden behövs nytänkande och nyskapande i jobb­frågan. Det behövs ett helt nytt synsätt på hur jobb skapas och växer fram. Det behövs nya branscher och företag som löser problem och gör affärer på nya sätt. Men framför allt behöver beslutsfattare och politiker engagera sig på riktigt för jobben. Jag har ett arbetsnamn på förändringsprocessen: jobbologi.
Det jag menar är att alla, oavsett ideologi, borde rannsaka sig själva när det kommer till jobbfrågan. På kort sikt och på lång. Var kan skruvarna dras åt för att det ska flyta smidigare med administration och jobb­matchning? Hur kan små företag växa sig större? Hur får vi fler företagsamma som vill och vågar satsa?

Frågorna är många, men att välja jobbologi som över­tygelse borde vara ett enkelt sätt att närma sig svaren. Färre jobb, sämre välfärd – fler jobb, bättre välfärd. Svårare än så är det inte.
Jobbologi är de solglasögon vi alltid borde bära. Med dem på kan den vanliga blicken vila, varva ner och börja se världen på nya sätt. Med jobbologi på näsroten skulle vi bättre värdera jobbskaparna och vad de bidrar med. Det skulle hjälpa oss att snabbare se vad digitaliseringens möjligheter kan ge. Vad till exempel trender som närodlat och det faktum att ”dela är det nya äga” skulle kunna göra.
Regeringen har satt en tuff målsättning: Sverige ska ha Europas lägsta arbetslöshet 2020. Självklart beror möjligheterna till måluppfyllelse på hur övriga europeiska länder klarar jobbmatchen. Jag tror på jobbologi och hoppas att politiker och tjänstemän antar utmaningen att hela tiden basera beslut, handling och riktning utifrån jobbologi. Med gemensamma krafter och tydligt fokus borde vi kunna nå en bra bit på väg.

Anna Hedensjö Johansson
Svenskt Näringsliv, regionchef Västernorrland

 


Publicerad: 29 april 2015 Kl.09:36

Dela denna sida på Facebook. Dela denna sida på Twitter.

Copyright © 2017
MediaInvest, Terminalvägen 12, 861 36 Timrå, 060-57 21 50
Journalisthuset, Thulegatan 6, 852 34 Sundsvall, 060-15 27 20
Umeåguiden, Hovrättsgatan 7, 903 25 Umeå, 090-10 00 88
En produktion av WEB is IT | Webbhotell | Hemsidor | Domäner